Tästä kaikki lähti

Meille 60-luvun lapsille pääasiallinen kulkuväline oli polkupyörä. Fillarilla ajettiin kouluun, harrastuksiin ja kavereille. Aluksi fillarit olivat ajan hengen mukaisesti käytettyjä, siskon vanhoja ja sukulaisilta saatuja.

Parempia polkupyöriä alkoi ilmestyä Pitkäsen fillarikellariin 80-luvulla. Ensin tuli Tunturi retkipyörä ja sen jälkeen Peugeot kilpapyörä. Pyöräharrastus eteni tästä maastopyörään ja hybridiin. Viimeisin hankinta menopeliksi oli täysjousto MTB. Pyöräily oli juurtunut osaksi elämäntapaa.

Halusimme luoda ihmisen kokoisen ratkaisun päästöttömään liikkumiseen.

Petri Pitkänen
Toimitusjohtaja, Scouterin keksijä

Idea sähköavusteiseen ajoneuvoon syntyi

Tutkimus ja tuotekehitystöissä vierähti lähes 20 vuotta. Oman innovaatioyrityksen perustaminen johti vapaaseen trendien, ilmiöiden sekä teknologioiden tutkimiseen ja havainnointiin.

Idea sähköavusteisesta nelipyöräisestä kevyestä ajoneuvosta syntyi vuonna 2012. Totesimme kaupungistumisen, ilmansaasteiden ja ruuhkautumisen keskellä elävien ihmisten tarvitsevan uudenlaisen tavan liikkua ja liikuttaa tavaroita. Tarjolla olevat vaihtoehdot olivat hankalia ja koska autoilla ajoa rajoitettaisiin ja jopa kiellettäisiin kaupunkien keskustoista, tarvittiin uusi liikkumisratkaisu.

Ideasta kehitettiin useiden eri alojen asiantuntijoiden kanssa yhdessä tuotekonsepti ja ensimmäinen prototyyppi valmistui 2013. Jo heti alusta asti oli selvää, että kaksipaikkaisuus, nelipyöräisyys ja modulaarisuus ovat keskeisimmät elementit uudessa ajoneuvokonseptissa.

Seuraavissa ”muuleissa” eli testattavissa prototyyppiajoneuvoissa alettiin olla karkeasti lopullisissa mitoissaan ja otettiin tietoisia askeleita kohti uudenlaista vaihteetonta voimansiirtopoljinjärjestelmää. Tässä vaiheessa kaikenlaista uutta oli kokeiltu, mutta oltiin vielä monien ratkaistavien asioiden kanssa suunnitteluasteella.

Valmet
Automotive
mukaan
kehitystyöhön

Iso askel oikeaan suuntaan tapahtui 2017, kun Valmet Automotiven tuotekehitysyksikkö lähti mukaan kehitystyöhön. Kehitystyön aikana saadut kokemukset ja tavoitteet kirjattiin selkeäksi ajoneuvon tekniseksi kuvaukseksi.

Lopullinen läpimurto tapahtui 2018 kun projektin viimeinen tuotantoa kohti etenevä vaihe alkoi. Loimme uutta ajoneuvoluokkaa vastaavan muotoilun keskeisten tarpeittemme ohjaamina, joita ovat keveys, brändättävyys ja modulaarisuus.

Scouter on syntynyt

Tekninen toteutus alkoi valmistua ja maaliskuun 13. päivänä 2019 olimme valmiit julkaisemaan uuden tuotteemme. Scouter LMV oli syntynyt.

Tällä hetkellä Pitkäsen hallissa on yli tusina fillaria ja kaksi Scouter Demoa.